1. Home
  2. ZoneID
  3. Turvallinen tunnistautuminen

Turvallinen tunnistautuminen

ZoneID-tilisi turvallisuuden varmistaminen

ZoneID-käyttäjätilisi turvallisuuden varmistaminen on tosi tärkeä, sillä se tarjoaa pääsyn kaikkiin Zone-palvelun kautta tilaamiisi palveluihin – virtuaalipalvelimen tiedostoihin, tietokantoihin, sähköpostitileihin ja niiden sisältöön, verkkotunnusten DNS-tietueisiin, laskuihin jne.

Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että käyttöoikeudet on määritetty turvallisesti ja että ZoneID-tilin yhteystiedot ovat aina ajan tasalla. Nykyään salasana ei enää riitä turvaamaan pääsyä tilillesi! Turvallisuuden varmistamiseksi olemme koonneet tähän artikkeliin yhteenvedon erilaisista todennusratkaisuista ja -työkaluista.

Suositukset:

  • Käytä aina turvallista salasanaa, joka on vähintään 10 merkkiä pitkä ja jossa ei käytetä huonoja salasanamalleja.
  • Vaihda salasanoja säännöllisesti ja pidä ne tallessa salasanahallinnassa.
  • Lisää ulkoinen todentamislaite ZoneID-tiliisi – Facebook.
  • Ota käyttöön kaksivaiheinentodennus (2FA) tai poista salasanalla pääsy tilille.

Suojattu salasana

Salasanan murtamiseen kuluva aika on suora funktio sen monimutkaisuudesta. Suosittelemme, että salasanojen pituus on vähintään 10 merkkiä ja että salasanoja annettaessa vältetään huonoja käyttötapoja, kuten käyttäjätunnusta, numeroyhdistelmiä, palvelun nimeä jne.

Suosittelemme myös, että käytät erillistä salasanaa jokaista palvelua varten, jotta se ei toistu.

Suosittelemme käyttämään salasanojen hallintatyökaluja, kuten LastPass, 1Password, Bitwarden jne., salasanasi tallentamiseen. Näin voit luoda erityisen turvallisen ja pitkän salasanan ilman, että sinun tarvitsee muistaa sitä itse. Kun kirjaudut tilillesi, voit hakea salasanan automaattisesti salasanahallinnasta. Salasanahallinta helpottaa myös salasanojen säännöllistä vaihtamista – jotkut sovellukset jopa varoittavat käyttäjiä, jos salasanaa ei ole vaihdettu pitkään aikaan tai jos sitä käytetään uudelleen eri sivuilla.

ZoneID-tilin turvalliset todennustyökalut

Huomio!

Ulkoisia todennustyökaluja voi lisätä vasta, kun olet kirjautunut tilillesi!

On suositeltavaa yhdistää ulkoiset turvalliset tunnistautumisvälineet ZoneID-tilin kanssa-  Facebook.

Kun ulkoinen todentamisväline yhdistetään käyttäjätiliin, tiliä on mahdollista käyttää ilman salasanaa. On myös suositeltavaa poistaa salasana käytöstä turvallisuussyistä. Tietoja salasanan käytön estämisestä löydät täältä.

Voit hallita siihen liittyviä todennustyökaluja kirjautumalla sisään ZoneID-tililläsi ja valitsemalla Käyttäjätunnus-kohdasta Tiliasetukset.

Valitse avautuvassa ikkunassa valikosta Turvallisuus, syötä ZoneID-tilisi salasana (salasanaa kysytään vain, jos olet kirjautunut sisään käyttäjätunnuksella ja salasanalla) ja valitse Liittyvät tunnukset.

Avautuvassa ikkunassa näet jo käytössä olevat todennustyökalut ja luettelon muista todennustyökaluista sekä mahdollisuuden lisätä niitä.

TOTP 2FA – kaksivaiheinen todentaminen

Jotta ZoneID-tilisi olisi turvallisempi, on suositeltavaa yhdistää se kaksivaiheisen todentamiseen (TOTP 2FA) kanssa, esimerkiksi käyttämällä Google Authenticator -sovellusta älylaitteessasi (latauslinkit: Android ja Apple).

Jos haluat aktivoida kaksivaiheisen todennuksen, valitse Turvallisuus ja sieltä Kaksivaiheinen todennus.

Avautuvassa ikkunassa näkyy QR-koodi, ja kun skannaat sen esimerkiksi Google Authenticatorilla, saat vahvistuskoodin. Kirjoita vahvistuskoodi kenttään Anna kaksivaiheinen todennuskoodi ja napsauta Vahvista-painiketta.

Kun olet onnistuneesti syöttänyt koodin, näyttöön tulee viesti Kaksivaiheinen todennus on aktivoitu. Samasta valikosta on myös mahdollista poistaa 2FA käytöstä myöhemmin, jos se on tarpeen.

Tästä lähtien aina kun kirjaudut sisään ZoneID-tililläsi, sinun on syötettävä salasanan lisäksi myös 2FA-koodi, jonka saat puhelimen todennussovelluksesta. ZoneID-tilin kirjautumisikkuna näyttää tältä:

Kaksivaiheisen todennuksen muokkaaminen ja käytöstä poistaminen

Jos olet menettänyt pääsyn älylaitteeseesi, johon olet määrittänyt tunnistautumissovelluksen, et voi käyttää tiliäsi pelkällä salasanalla.

Kun vaihdat laitteen, sinun on ensin käytettävä vanhan laitteen vahvistuskoodia kaksivaiheisen todennuksen poistamiseksi käytöstä!

Jos olet aiemmin yhdistänyt tilisi Facebook:in kanssa, voit edelleen käyttää tiliäsi, mutta et voi kytkeä 2FA-tukea pois päältä ilman todennussovelluksen vahvistuskoodia!

Huomio!

Jos et ole yhdistänyd tiliäsi Facebook:in kanssa ja olet hukannut tunnistautumissovelluksella varustetun laitteesi, voit saada tilisi sisäänkirjautumisen toimimaan, ottamalla yhteyttä Zonen asiakaspalveluun kanssa.

Jos haluat saada pääsyn takaisin, lähetä sähköpostia ZoneID-tilisi yhteyssähköpostiosoitteesta seuraavaan osoitteeseen tuki@zone.fi

Poista salasanalla kirjautuminen käytöstä

Salasanalla kirjautuminen on mahdollista poistaa käytöstä vain, jos ZoneID-tili on yhdistetty todennusvälineeseen (Facebook) eikä tilillä ole käytössä kaksivaiheinen todennus (2FA) . 2FA:n osalta sinua pyydetään aina vahvistuskoodia, kun kirjaudut sisään.

Jos poistat salasanalla kirjautumisen käytöstä, tiliä voi käyttää vain tiliin liitetty henkilö henkilökohtaisesti käyttämällä asianmukaista todennustyökalua.

Jos haluat poistaa salasanalla kirjautumisen käytöstä, siirry tilisi asetuksissa kohtaan Turvallisuus ja Salasana-asetukset.

Napsauta avautuvassa ikkunassa Poista salasanalla sisään kirjautuminen käytöstä

Myöhemmin on samasta valikosta mahdollista nollata salasanalla kirjautuminen.

Huomio!

Jos pääsy tilille ei jostain syystä ole mahdollista ulkoisella tunnistautumislaitteella (Facebook), Zone Asiakastuki voi nollata salasanalla kirjautumisen.

Jos haluat saada pääsyn takaisin, lähetä sähköpostia ZoneID-tilisi yhteystietosähköpostiosoitteesta osoitteeseen tuki@zone.fi

ZoneID-käyttäjätilin lokitiedot

Turvallisuus -alavalikosta löytyy Sisäiset lokitiedot valikko ja sen alta ZoneID-tilin kirjautumisten loki. Loki näyttää viimeisen vuoden onnistuneet ja epäonnistuneet kirjautumisyritykset, mukaan lukien IP-osoite mistä on kirjautumista kokeiltu.

Updated on 3. Jun 2024

Was this article helpful?

Related Articles