ICANNin sääntöjen mukaan yleisten verkkotunnusten liittyvät yhteystiedot on tarkistettava.
- Verkkotunnukseen liittyvän sähköpostiosoitteen vahvistaminen – – verkkotunnuksen sähköpostiosoite on vahvistettava rekisteröinnin jälkeen. Tätä varten rekisteröijän sähköpostiosoitteeseen lähetetään kirje, joka sisältää yksilöllisen linkin, jonka avulla rekisteröijä voi tarkistaa sähköpostiosoitteensa. Verkkotunnus aktivoituu käyttöön vasta, kun edellä mainittu vahvistusprosessi on suoritettu loppuun. Siksi on erittäin tärkeää, että käytät sähköpostiosoitetta, jota voit käyttää, kun rekisteröit verkkotunnuksen.
- Tietojen muutoksen vahvistaminen – yhteyshenkilön nimen, yrityksen/yksilön nimen tai sähköpostiosoitteen muuttaminen rekisteritiedoissa merkitsee omistajanvaihdosta, joka täyty uuden tai nykyisen omistajan vahvistaa. Jos omistajanvaihdosta ei vahvisteta, uudet tiedot eivät tule voimaan.
- Verkkotunnuksen uusimisen vahvistaminen – verkkotunnukseen liittyvä sähköpostiosoite on ehkä vahvistettava verkkotunnuksen päättymisen jälkeen. Jos sähköpostiosoitetta ei vahvisteta, verkkotunnus poistetaan käytöstä.
- Verkkotunnuksen siirron validointi – siirrot edellyttävät aina verkkotunnuksen omistajan validointia. Jos yleisten verkkotunnusten rekisteröijän tiedot muuttuvat siirron aikana, myös omistusoikeus vaihtuu, mikä edellyttää uuden tai nykyisen omistajan vahvistusta. Jos verkkotunnuksen siirtoa ja omistajanvaihdosta ei ole vahvistettu, siirtoa ja tietojen muutosta ei toteuteta.
HUOMIO! Jos verkkotunnuksen haltija on aiemmin rekisteröinyt geneerisen verkkotunnuksen ja vahvistanut siihen liittyvän sähköpostiosoitteen, uuden verkkotunnuksen rekisteröinnin yhteydessä ei enää vaadita vahvistusta. Jos verkkotunnus on deaktivoidussa tilassa, verkkotunnuksen tietojen tai nimipalvelimien muuttaminen epäonnistuu.
Verkkotunnukseen liittyvän sähköpostiosoitteen vahvistus on tehtävä 15 päivän sisällä. Linkki verkkotunnuksen siirron ja omistajanvaihdoksen vahvistamiseen on aktiivinen 5 päivä, ja jos vahvistusta ei tehdä tämän ajan kuluessa, siirtoa ja omistajanvaihdosta ei toteuteta.
Jos verkkotunnus on jo poistettu käytöstä, eli siihen liittyvä sähköpostiosoite ja verkkosivusto eivät enää toimi ja verkkosivustolla näkyvät alla olevat tiedot, voit tilata uuden vahvistuslinkin noudattamalla ohjeita:
Jos näet alla olevat tiedot verkkosivustolla etkä ole saanut vahvistettavaa linkkiä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme osoitteessa tuki@zone.fi.